Podsumowanie spotkań z dnia 8 listopada 2016 r. dotyczących konsultacji społecznych Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022.
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
Protokół ze spotkań dotyczących konsultacji dokumentu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022.
Lp. |
Zapis w projekcie gminnego programu rewitalizacji, do którego zgłaszane są uwagi
|
Treść uwagi – proponowany zapis
|
Uzasadnienie zgłaszanej uwagi
|
Przyjęcie/ odrzucenie uwagi z uzasadnieniem |
1. |
Rozdział 12.3 SSR i MPR w Mieście Ustka „W gminie Miasto Ustka obecnie nie planuje się zastosowania narzędzi, jakimi są Specjalna Strefa Rewitalizacji i Miejscowy Plan Rewitalizacji. Jednak dopuszcza się taką możliwość w procesie aktualizacji niniejszego dokumentu.” |
Postulat o wydzielenie w jednostce „e” miejscowego planu rewitalizacji (MPR) oraz Specjalnej Strefy Rewitalizacji. |
Zapisanie MPR w Gminnym Programie Rewitalizacji zagwarantuje bezpieczeństwo realizacji planów związanych z zagospodarowaniem terenu na cele społeczne. |
Uwaga odrzucona Uzasadnienie: Zapisy o zagospodarowaniu terenu na cele społeczne są umieszczone w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, zatem nie jest zasadne by tworzyć MPR. (teren za blokami mieszkalnymi oraz w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych przeznaczonych na budowę CWMOR) |
2. |
Str. 22 „W przypadku jednostki „e” warty podkreślenia jest fakt, że w dużej mierze osoby korzystające z pomocy społecznej zamieszkują budynek przy ul Grunwaldzkiej 39, gdzie zlokalizowanych jest 51 mieszkań socjalnych. W tym budynku znajduje się również ustecka noclegownia dla mężczyzn prowadzona przez Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta w Słupsku. W trakcje konsultacji społecznych podkreślone zostało, że kumulacja osób z problemami społecznymi i zagrożonych wykluczeniem społecznym negatywnie wpływa na otoczenie, ale także na sam proces socjalizacji i próby przeciwdziałania zidentyfikowanym sytuacjom negatywnym. Na obszarze brakuje również monitoringu, który zwiększałby poczucie bezpieczeństwa mieszkańców.” |
Postulat relokacji noclegowni -utworzenie schroniska |
Problemem jest lokalizacja mieszkań socjalnych i noclegowni, skumulowanie ich w jednym miejscu źle wpływa na resztę otoczenia. Jest to bezpośrednim zagrożeniem dla młodzieży (deprywacja). Młodzież korzystająca z obiektów rekreacyjnych jest narażona na kontakty z osobami uzależnionymi, pod wpływem alkoholu. Polityka miejska powinna być nastawiona na zmniejszanie liczby miejsc noclegowych dla osób bezdomnych. |
Uwaga częściowo przyjęta Uzasadnienie: W GPR należy wprowadzić działanie obejmujące rozwiązanie problemu kumulowania się negatywnych zjawisk w sąsiedztwie budynku noclegowni (mieszkań socjalnych) -bez wskazania konkretnego sposobu rozwiązania problemu, zostanie rozstrzygnięte na etapie szczegółowej analizy oraz szerokich dyskusji z mieszkańcami |
3. |
W dokumencie nie wyeksponowano braku świetlicy środowiskowej, której brakuje w sąsiedztwie budynków socjalnych. |
Postulat utworzenia świetlicy sąsiedzkiej na obszarze jednostki „e” lub zagwarantowanie zajęć dla dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na środowisko, w którym zamieszkuje. |
Funkcjonowanie świetlicy jest potrzebne w celu resocjalizacji środowisk skłonnych do zachowań patologicznych i przekazywania negatywnych wzorców społecznych. Przy budynkach socjalnych obecnie brakuje miejsca dla dzieci i młodzieży, która znalazła się w trudnej sytuacji rodzinnej. Środowisko zamieszkiwania generuje negatywne wzorce do naśladowania. Ryzyko ich powielenia wśród młodych mieszkańców jest bardzo duże, dlatego powinno się skierować działania socjalizacyjne dla tej właśnie grupy. Obecnie świetlice środowiskowe są poza obszarem rewitalizacji. Należy opracować program resocjalizacji dla mieszkańców budynków socjalnych. |
Uwaga przyjęta |
4. |
Rozdział 6. Cele szczegółowe rewitalizacji oraz kierunki działań |
W celach strategicznych i operacyjnych nie zwrócono uwagi na problem negatywnych konsekwencji obecności noclegowni oraz budynków socjalnych |
Na etapie diagnozy wyraźnie zasygnalizowano, iż użytkownicy noclegowni oraz mieszkańcy budynków socjalnych źle wpływają na otoczenie, gdzie w bliskim sąsiedztwie są budynki użyteczności rekreacyjnej. Problem ten powinien mieć odzwierciedlenie w celach strategicznych lub operacyjnych. |
Uwaga przyjęta |
5. |
Tabela 14. Projekty rewitalizacyjne w jednostce „e”. Projekt Budowa Centrum Wsparcia Mieszkańców z Obszaru Rewitalizacji „e”–CWMOR |
Przeniesienie noclegowni w inne miejsce, a w budynek który obecnie pełni funkcję noclegowni zagospodarować na cele społeczne. Wykorzystać istniejący już budynek na cele CWMOR i zrezygnować z budowy nowego budynku CWMOR. Noclegownię można wówczas przenieść w inne miejsce. |
Koszty wybudowania nowego budynku mogą być wyższe niż przeniesienie noclegowni i adaptację budynku na nowe cele. |
Uwaga odrzucona Uzasadnienie: Koszty budowy noclegowni i mieszkań socjalnych nie będą mogły być sfinansowane z funduszy UE, natomiast budowa CWMOR może ubiegać się o taką dotację |
6. |
Tabela 14. Projekty rewitalizacyjne w jednostce „e”. Projekt: Usługi społeczne dla osób niesamodzielnych i ich opiekunów „1. utworzenie międzysektorowego zespołu opieki (asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun środowiskowy, pielęgniarka środowiskowa, fizjoterapeuta, pracownik socjalny, itd.) i świadczenie usług w tym zakresie w miejscu zamieszkania.” |
Utworzenie punktu rehabilitacji zamiast świadczenia usług w miejscu zamieszkania. Czy z rehabilitacji będą korzystać tylko osoby z obszaru rewitalizacji? |
brak |
Uwaga odrzucona Uzasadnienie: Rehabilitacja osób w domu jest bardziej efektywna i dyskretna niż organizowanie punktu rehabilitacyjnego dla osób starszych. Rehabilitacja w domu, w znanym środowisku jest lepsza. Z rehabilitacji będą korzystać mieszkańcy obszaru rewitalizacji. |
Uwagi ogólne dotyczące spraw istotnych dla mieszkańców jednostki „ e”, ale nie bezpośrednio treści dokumentu Programu:
1. Na ul. Rybackiej – znajduje się magazyn OSiR, należy podjąć się jego likwidacji (rejon oczyszczalni – uporządkowanie tego terenu).
OBSZAR J
p. |
Zapis w projekcie gminnego programu rewitalizacji, do którego zgłaszane są uwagi
|
Treść uwagi – proponowany zapis
|
Uzasadnienie zgłaszanej uwagi
|
Przyjęcie/ odrzucenie uwagi z uzasadnieniem |
1. |
Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej W ramach projektu zaplanowano przy ul. Polnej:
|
Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej W ramach projektu zaplanowano na obszarze „j”:
|
Rozszerzenie oferty na tym terenie przyciągnie więcej zainteresowanych oraz ożywi obszar, zapewni więcej form spędzania wolnego czasu i zintegruje mieszkańców |
Uwaga przyjęta |
2. |
Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej W ramach projektu zaplanowano przy ul. Polnej:
|
Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej W ramach projektu zaplanowano:
|
Mała ilość oraz zła lokalizacja placów zabaw na obszarze. Istniejące place są niedoposażone lub zaniedbane. Na placach gdzie są zainstalowane zabawki dla dzieci dochodzi do imprez alkoholowych, co sprawia, że miejsca te nie są odpowiednimi dla małych dzieci. Brak boisk sportowych. Obecnie dzieci grają w piłkę przy ruchliwej ulicy - zaadaptowany teren do powyższych celów powstałby po wyburzeniu dawnej tuczarni – pustostan przy ZGK |
Uwaga przyjęta |
3. |
Wymiana oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne Projekt obejmuje wymianę oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne na osiedlu przy ul. Polnej ok. 45 sztuk. |
Wymiana oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne Projekt obejmuje wymianę oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne na osiedlu przy ul. Polnej jak również na terenie całego miasta |
Wymiana oświetlenia na energooszczędne to problem całego miasta nie tylko ul. Polnej |
Uwaga przyjęta |
4. |
Działania zmierzające do zmniejszenia poziomu wykluczenia mieszkańców obszaru |
Do opisu przedsięwzięcia dodać, jako ostatni podpunkt: Zwiększenie liczby policyjnych patroli pieszych, wprowadzenie profilaktycznych spotkań mieszkańców z dzielnicowymi w celu zgłaszania sytuacji problemowych, lepsze współdziałanie służb miejskich z policją, |
Wymienione działania profilaktyczne zwiększą bezpieczeństwo na obszarze |
Uwaga przyjęta |
5. |
Odnośnie działań zmierzających do zmniejszenia poziomu wykluczenia mieszkańców obszaru zapis w przedsięwzięciu: W ramach zaprojektowanego działania planuje się budowę 19 budynków, w których planowane jest 453 lokale socjalne wraz ze społeczną infrastrukturą – świetlicą zaadoptowanej na placówkę wsparcia dziennego. |
Zmniejszenie liczby lokali socjalnych |
Jeśli chcemy przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu, powinniśmy unikać kondensacji budownictwa socjalnego w jednym miejscu. Nie należy tworzyć enklaw, poprzez które izoluje się biedniejszą część społeczeństwa. Rekomenduje się, aby budynki socjalne powstawały także w innych częściach miasta. Oprócz lokali socjalnych mają powstać mieszkania komunalne oraz mieszkania przeznaczone do sprzedaży na wolnym rynku. Problemem jednak jest tu liczba planowanych mieszkań – 453, co przy łącznej liczbie ludności w jednostce „j” - 1171 osób, jest liczbą nie do przyjęcia. Przy tej dysproporcji zamiast niwelować problem wykluczenia społecznego zostanie pogłębiony. |
Uwaga przyjęta – błąd w zapisach GPR dot. ilości budynków oraz mieszkań socjalnych – informacja została zweryfikowana – planuje się budowę 6 budynków mieszkalnych, w tym 63 lokale socjalne/komunalne |
|
Poprawa jakości życia mieszkańców przy ul. Wiejskiej W ramach zaprojektowanego działania planuje się budowę 19 budynków, w których planowane jest 453 lokale socjalne wraz ze społeczną infrastrukturą – świetlicą zaadoptowanej na placówkę wsparcia dziennego. |
Oprócz budowy mieszkań zaadaptowanie części terenu na tereny rekreacyjno - sportowe z możliwością wyznaczenia miejsca na ognisko oraz plac zabaw dla dzieci |
Ta propozycja wpisuje się w następujące przedsięwzięcia: - Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej - Działania zmierzające do zmniejszenia poziomu wykluczenia mieszkańców obszaru |
Uwaga przyjęta |
5. |
Zagospodarowanie terenów nad Słupią Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej, dostępnej przestrzeni rekreacyjno-wypoczynkowej dla lokalnej społeczności. W ramach realizacji przedsięwzięcia planuje się podjęcie następujących działań:
|
Zagospodarowanie terenów nad Słupią Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej, dostępnej przestrzeni rekreacyjno-wypoczynkowej dla lokalnej społeczności. W ramach realizacji przedsięwzięcia planuje się podjęcie następujących działań:
|
Rozszerzenie oferty rekreacyjnej o innowacyjne formy wypoczynku przyciągnie nowe grupy odbiorców z obszaru. |
Uwaga przyjęta Realizacja poszczególnych form rekreacji uzależniona będzie od możliwości technicznych, uwarunkowań środowiskowych oraz zaangażowania podmiotów prywatnych i lokalnej społeczności |
- Uczestnicy spotkania ocenili, że informacja o spotkaniach konsultacyjnych nie była wystarczająco skuteczna
- Informacja o przedsięwzięciach opisanych w projekcie programu rewitalizacji powinna być prezentowana na stronie internetowej Miasta podobnie jak tegoroczna informacja o budżecie partycypacyjnym.
- Brak opieki zdrowotnej - brakuje przychodni po tej stronie Miasta. Mieszkańcy obszaru proponowali aby Miasto wystosowało lobbing do samorządu województwa w tej sprawie.




BIP MIASTA USTKA
Data dodania