W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij

Rozwój portu morskiego w Ustce

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Szanowni Mieszkańcy, na szczeblu rządowym szykują się ważne decyzje dotyczące przyszłości portu w Ustce. Dotyczą one nie tylko zakresu jego rozbudowy, ale także planów utworzenia na redzie naszego portu części „portu morskiego w Gdyni”.
Minister Infrastruktury pismem z dnia 18 lipca 2022 roku przedstawił do zaopiniowania Radzie Miasta Ustka projekt rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie granicy portu morskiego w Gdyni. Na prośbę Przewodniczącej Rady Miasta przygotowaliśmy projekt stanowiska Rady w tej sprawie.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury na redzie usteckiego portu przewiduje utworzenie "portu morskiego w Gdyni". Powód? Budowa nowego portu morskiego do obsługi instalacyjnej i serwisowej morskich farm wiatrowych planowanych do realizacji na Morzu Bałtyckim. Moje zaniepokojenie, jako Burmistrza Miasta Ustka, budzą dwie sprawy.
Pierwsza to zaproponowany przez Urząd Morski w Gdyni zakres inwestycji. Koncepcja zakłada bowiem budowę falochronu zachodniego na długości ok. 1 km plaży, co ograniczy możliwość wykorzystywania jej na cele turystyczne. Już dziś wiem, że spotyka się to z aktywnym sprzeciwem części mieszkańców. Ustka jest jednym z dwóch w Województwie Pomorskim uzdrowisk, w którym turystyka odgrywa wiodącą rolę.
Druga sprawa to planowana funkcja instalacyjna usteckiego portu. Realizacja funkcji instalacyjnej w porcie Ustka może kolidować z kierunkami jego rozwoju określonymi w Strategii Rozwoju Portu Morskiego w Ustce do roku 2030. Porty instalacyjne offshore wymagają ogromnych powierzchni składowych. Planowany pierwotnie w Gdyni terminal instalacyjny miał dysponować ok. 30 ha powierzchni składowej, natomiast III wariant rozbudowy portu w Ustce przewiduje 14,2 ha tylko dla funkcji serwisowej. Istotną kwestią pozostaje także dostępność portu od strony lądowej – potrzebujemy dobrej drogi, omijającej centrum naszego miasta.
Podsumowując: popieram realizację w Ustce funkcji serwisowej dla morskich farm wiatrowych. W tym zakresie prowadzę stosowne rozmowy z firmami PGE Baltica oraz RWE, które zainteresowane są budową w Ustce baz serwisowych. Drugim filarem rozwoju Ustki - oprócz turystyki - winna być funkcja portowa, lecz oba te obszary powinny być rozwijane w sposób zrównoważony i z poszanowaniem opinii lokalnej społeczności.

/-/ Jacek Maniszewski
Burmistrz Miasta Ustka

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury
Uzasadnienie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury

Ocena skutków regulacji (OCR) wynikających ww. rozporządzenia
Projekt uchwały Rady Miasta Ustka w sprawie opinii dot. projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury

Projekt stanowiska Rady Miasta Ustka w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury

Data dodania

Autor Eliza Mordal (Rzecznik)