W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij

Oświadczenie Burmistrza Miasta Ustka

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Dlaczego pracujemy nad zmianą nazw ulic w Przewłoce?

Z dniem 1 stycznia 2026 roku część mieszkańców obecnej Przewłoki zostanie mieszkańcami Ustki. Z tym bowiem dniem wejdzie w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2025 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy. Od 1 stycznia 2026 roku to Miasto Ustka ma obowiązek realizować wszystkie swoje zadania w sferze publicznej na powiększonym obszarze. Chyba wszyscy zgodzimy się z tym, że z nowym rokiem w mieście Ustka nie mogą przecież funkcjonować dwie identyczne nazwy ulic.

Podobne działania zmierzające do zmiany powtarzających się nazw ulic podejmują praktycznie wszystkie samorządy, w których dojdzie do zmian granic administracyjnych. Dla przykładu warto wymienić Kołobrzeg – uchwała podjęta w listopadzie 2024 roku, Koszalin – uchwała  podjęta w listopadzie 2022 roku, Głogów Małopolski – uchwała podjęta w listopadzie 2019 roku, Rzeszów – uchwała podjęta w listopadzie 2020 roku. Podobne prace trwają obecnie w pobliskim Słupsku.

Miasto Ustka zobowiązane jest do wprowadzenia zmian do Ewidencji Miejscowości, Ulic i Adresów, która jest częścią Krajowego Rejestru Urzędowego Podziału Terytorialnego Kraju zarządzanym przez Główny Urząd Statystyczny. Podstawą do dokonania wpisu będzie Uchwała Rady Miasta dotycząca nowej nazwy ulicy, która obowiązywać będzie od 1 stycznia 2026 roku. Dane o nazwach ulic trafią do Centralnego Katalogu Ulic, który jest udostępniany przez GUS.

Prośbę o zmianę nazw ulic i skonsultowanie nowych propozycji wyrazili sami mieszkańcy obecnej Przewłoki, wnosząc aby opinię w tym przedmiocie mogli wyrazić tylko oni, a nie mieszkańcy miasta.

Co istotne, zmiana nazw ulic nie wymaga przeprowadzenia faktycznych konsultacji społecznych, jednak warto jednak odwołać się do art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, który stanowi, że społeczności lokalne mają prawo do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących spraw lokalnych. Przeprowadzana ankieta jest więc wyrazem woli współpracy usteckiego samorządu z przyszłymi mieszkańcami a stawianie z tego tytułu jakichkolwiek zarzutów uważam za absurdalne. Od lat przy zmianie nazw ulic pytamy o zdanie mieszkańców, chociaż nie mamy takiego obowiązku.

Na marginesie można dodać, że przeciwstawne zarzuty, czyli braku jakichkolwiek konsultacji z mieszkańcami stawiane są samorządom, które samodzielnie podejmują decyzje o nazewnictwie ulic w związku ze zmianą granic, nie pytając o zdanie nowych mieszkańców. 

Zmiana nazw ulic jest więc nie tylko wymogiem czysto technicznym, ale również realizacją postulatów części mieszkańców, przeprowadzaną przy ich współpracy.

Podstawa prawna procedury zmiany nazw ulic: art. 18 ust. 2 pkt 13 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.

Jacek Maniszewski

Burmistrz Miasta Ustka

Data dodania

Autor Tomasz Częścik (Rzecznik)