W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij

Small coastal fishery and its heritage as significant potential for tourism destination development - Fish markets

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Tytuł projektu: Small coastal fishery and its heritage as significant potential for tourism destination development - Fish markets

Beneficjent: University of Greifswald, Institute of Geography - Germany


Program Europejskiej Współpracy Terytorialnej - Interreg Południowy Bałtyk

Priority axis: 2 - Exploiting the environmental and cultural potential of the South Baltic area for the blue and green growth

2.1 - Increased development of the South Baltic area’s natural and cultural heritage assets into sustainable tourist destinations


Partnerzy projektowi:

  • Tourism Association Vorpommern e. V. – Germany
  • Small coastal fishermens' association Hiddensee – Germany
  • Economic Development Corporation Vorpommern – Germany
  • West Pomeranian University of Technology, Szczecin, Faculty of Food Sciences and Fisheries – Poland
  • Ustka Town Municipality – Poland
  • Administration of Šilutes District Municipality – Lithuania
  • Municipality of Darłowo – Poland  
  • Zachodniopomorskie Voivodeship – Poland
  • ländlichfein - association supporting the culinary heritage & regional organic products – Germany
  • Association of the Small Coastal Fishers of Mecklenburg-Vorpommern Region – Germany

Partnerzy stowarzyszeni:

  • Mieleńska FLAG - Fishing Local Action Group – Poland
  • Darłowska Fish Producers Group and the Shipowners' Fishing Boat – Poland
  • The Port Authority of Darlowo limited liability company – Poland

Planowany okres realizacji: 01 czerwca 2016 r. - 31 maja 2019 r.


Całkowita wartość projektu:  1.913.739,31 €

Kwota dofinansowania projektu: 1.626.678,41 €

Wartość projektu dla Gminy Miasto Ustka:  207.255,00 €

Kwota dofinansowania projektu dla Gminy Miasto Ustka: 176.166,75 €

Głównym założeniem projektu jest wydłużenie sezonu turystycznego poprzez realizację nowych usług i ofert w oparciu o dziedzictwo, produkty i tradycję małych portów rybackich regionu Południowego Bałtyku. Działania, które będą realizowane w ramach projektu:
1. Koncepcja utworzenia rynku rybnego.
2. Organizacja dni ryby lub wydarzeń związanych z rybą.
3. Organizacja dni targu rybnego, impreza z programem dla dzieci, degustacja, pokaz gotowania.
4. Opracowania strategi portu związanej z rozwojem funkcji turystycznej.
5. Powstanie materiałów dla restauratorów dotyczących zrównoważonej kuchni rybnej w regionie Południowego Bałtyku.
6. Organizacja w Ustce 2 lokalnych warsztatów dla zainteresowanych podmiotów branży turystyczne oraz dla rybaków.
7. Działania marketingowe.
8. Powstanie strony internetowej prezentującej oferty handlowe rybaków, producentów ryb itp.
9. Powstanie książki kucharskiej.
10. Instalacja 2 infopunktów w porcie.
11. Budowa targu rybnego wraz z wyposażeniem.

W ramach projektu w dniach 27-29.09.2016 roku odbyło się spotkanie partnerów projektu w Griefswald wraz z wizytą studyjną w porcie. Na spotkaniu omówione zostały działania oraz wytyczne realizacji projektu.


W dniu 19 września 2016 roku w Urzędzie Miasta Ustka odbyło się spotkanie z zaproszonymi rybakami. Celem spotkania było omówienie projektu, omówienie i wypracowanie wspólnej, wstępnej koncepcji jednego z działań w tym zakresie, dotyczącego utworzenia rynku rybnego w mieście Ustka. Na spotkaniu została zaprezentowana mapa ze wstępnie wyznaczonymi punktami z możliwością utworzenia w tych miejscach targu rybnego.
Na spotkaniu zostały rozdane do wypełnienia deklaracje uczestnictwa w projekcie, w ramach których oczekiwany jest dobrowolny udział w projekcie obejmujący:
- opiniowanie lokalizacji oraz sposobu zagospodarowania Rynku Rybnego w Ustce
- opiniowane sposobu i zasad organizacji bezpośrednich łańcuchów dystrybucji ryb na terenie Miasta Ustka
- udział w wizytach studyjnych organizowanych w ramach projektu,
- udział w szkoleniach






W dniu 9 stycznia 2017 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielami Zarządu Portu w Ustce z Panem Maciejem Karasiem - Prezesem Zarządu, Hubertem Bierndgarskim - Bossmanem oraz koordynatorami projektu z Urzędu Miasta Ustka. Na spotkaniu zostały omówione poszczególne etapy powstawania Targu Rybnego w ramach projekty, jego funkcjonowanie, propozycje zakupu wyposażenia.





W dniu 17 lutego 2017 roku w siedzibie Aukcji Rybnej w Ustce odbyło się spotkanie ze środowiskiem rybackim i Zarządem Portu w celu omówienia założeń projektu oraz omówienie i wypracowanie wspólnych pomysłów dotyczących utworzenia Targu Rybnego w Porcie Ustka.
Część rybaków wypełniła deklarację uczestnictwa w projekcie.







W dniach 10-12 marca 2017 roku w ramach projektu odbyła się wizyta studyjna w Kopenhadze, w której uczestniczyli rybacy, przedstawiciel Zarządu Portu oraz pracownicy Urzędu Miasta odpowiedzialni za realizację projektu po stronie Gminy Miasto Ustka.

Przebieg wizyty studyjnej:

- spotkanie przed głównym wejściem do hali na placu Torvehallerne (plac targowy) z partnerami projektu.

- oprowadzenie po Targu Rybnym przez przedstawicielkę Stowarzyszenia Greencubator

- warsztaty dla partnerów projektu pn. „ Jak z sukcesem stworzyć Targ Rybny” (przykład, doświadczenie strony Duńskiej, dyskusja)

Targ rybny, który został zorganizowany w celu zrównoważonego rozwoju i promocji małego rybołówstwa przybrzeżnego – usytuowany był na zewnątrz przed głównymi halami, oprócz stołów z zadaszeniami do bezpośredniej sprzedaży ryby całemu wydarzeniu towarzyszyły atrakcje dla dzieci i dorosłych – pokazy ryb i zaaranżowanego sztucznie dna morskiego. Asortyment ryb dostępny na targu to dorsz, flądra oraz turbot.

Głównym zamierzeniem fundacji Grenncubator zajmującej się organizacją tego typu targów rybnych jest  promocja sprzedaży świeżej ryby prosto od rybaków i  skrócenie drogi dystrybucji tylko do” rybak – klient”, ponieważ teraz zanim świeża ryba trafi do sprzedaży w sklepie mija około 3 dni zanim przejdzie drogę przez wszystkich pośredników.

Warsztaty, które odbyły się w biurze fundacji Greencubator polegały na przedstawieniu przez nich przeszkód oraz problemów w drodze do ustanowienia targu rybnego. Warsztaty zakończono dyskusją partnerów, przekazano pomysły oraz problemy występujące u każdego z partnerów.

Po warsztatach delegacja z Ustki zgodnie stwierdziła, że w Ustce są lepsze warunki i możliwości ustanowienia stałego rynku rybnego, większość przeszkód, które napotyka stowarzyszenie z Danii u nas nie występuje ze względu na położenie Ustki oraz dość dużą liczbę małych kutrów  zajmujących się połowem przybrzeżnym. Jedyną rzeczą, którą należy sprawdzić a o której również toczyła się dyskusja na warsztatach jest sprawdzenie możliwości prawnych sprzedaży bezpośrednio przez rybaków świeżej ryby oraz jak wygląda sprawa pozwoleń sanitarno – epidemiologicznych, które powinni zapewnić rybacy we własnym zakresie. Rybacy uczestniczący w wizycie wyrazili chęć uczestnictwa w  targu rybnym stworzonym podobnie do tego w Kopenhadze. Chcieliby aby były to mobilne stoły z zadaszeniem, które można byłoby ustawiać w zależności od połowu oraz warunków atmosferycznych. Zainteresowanie bezpośrednią sprzedażą ryby jest duże i chcieliby już w tym roku zrobić kilka pilotażowych dni z możliwością zakupu ryby z burty. Ich zdaniem należy stworzyć targ rybny dopasowany do potrzeb lokalnej społeczności i turystów ze względu na ograniczony asortyment dostępności ryb, który mieści się w obrębie czterech gatunków ryb (dorsz, flądra, turbot, śledź). Okazjonalnie mogą być dostępne sandacze, trocie i belony.




Data dodania

Autor Aleksandra Oskroba (Wydział Rozwoju Lokalnego i Integracji Europejskiej)