W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij

Ochrona, rewaloryzacja i zabezpieczanie obszarów cennych przyrodniczo w Uzdrowiskach Woj. Pomorskiego poprzez budowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny oraz zagospodarowanie i zwiększenie bioróżnorodności na terenach cennych przyrodniczo w Ustce i Sopocie

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Ochrona, rewaloryzacja i zabezpieczanie obszarów cennych przyrodniczo w Uzdrowiskach Woj. Pomorskiego poprzez budowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny oraz zagospodarowanie i zwiększenie bioróżnorodności na terenach cennych przyrodniczo w Ustce i Sopocie

Beneficjent: Gmina Miasto Ustka
Działanie 11.4
Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020: Ochrona różnorodności biologicznej
Planowany okres realizacji: marzec 2016 - listopad 2018
Całkowita wartość projektu: 11 204 146,50 zł

Poziom współfinansowania: 85% (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)

Kwota dofinansowania projektu: 9 353 524,52 zł; w tym dla:

- Gmina Miasto Ustka (Partner Wiodący)- 3 708 480,72 zł;

- Gmina Miasta Sopot - 5 645 043,80 zł.


Cele główne: kompleksowa ochrona cennych zasobów przyrodniczo-krajobrazowych na obszarach uzdrowisk woj.pomorskiego. Cel ten bezpośrednio przełoży się na osiągnięcie celów społeczno-gospodarczych:

1. wzrost wykorzystania potencjału przyrodniczego Sopotu i Ustki dla rozwoju turystyki

2. stworzenie warunków dla rozwoju aktywnych form turystyki opartych o walory przyrodnicze obu miast

3. nadanie nowych funkcji związanych z wypoczynkiem i rekreacją obszarom dotychczas niezagospodarowanych oraz stworzenie nowego ładu przestrzennego na terenie miast uzdrowisk.

4. objęcie ochroną obszarów cennych przyrodniczo (1,56ha) - zmiana sposobu zagospodarowania przestrzeni krajobrazowo-przyrodniczej oraz nadanie nowych funkcji rekreacyjno-edukacyjnych.


Efektem realizacji projektu będzie objęcie wsparciem i działaniami z zakresu ochrony, restytucji obszarów cennych przyrodniczo w Sopocie (10,35ha) i Ustce (56,16ha):

- w wyniku przywrócenia ich cennych walorów przyrodniczych(10,35ha) i (56,16ha)

 - poprzez utworzenie nowych parków publicznych na terenach uzdrowiskowych (7,50ha i 33,60ha)

 - utworzenia (7,26km) i zmodernizowania (0,52km) szlaków prowadzących przez tereny cenne przyrodniczo

 - ustanowienie form ochrony prawnej dla 8 obszarów (1,46ha i 0,10ha)

– zabezpieczenie przed antropopresją i udostępnienie cennych obszarów przyrodniczych.(10,35ha i 56,16ha)

- zwiększenie aktywności społecznej w procesie ustanawiania chronionych obszarów i obiektów przyrody oraz podnoszenie aktywności ogólnych zachowań pro ekolog. poprzez udział w akcjach ekologicznych (2szt) i korzystania z innowacyjnych form przekazu informacji(aplikacji mobilnej-1szt).

Planowany zakres projektu Ustki:

Zadanie 1 Zagospodarowanie terenu wzdłuż plaży wschodniej – wzdłuż klifu wraz z połączeniem z drogą – ul. Wczasową

W ramach zadania planuje się realizację następujących działań:

  • wykonanie ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni z kostki betonowej na podbudowie z naturalnego tłucznia po trasie wydeptanego szlaku, na odcinku od Traktu Solidarności  w kierunku wschodnim do granicy miasta (długość 900,0 m, zmienna szerokość do 4,0 m, powierzchnia ok. 3600 m²) wraz z oświetleniem parkowym na całej długości trasy – instalacją 25 szt. lamp oświetleniowych z oprawami ledowymi;
  • wykonanie ciągu pieszo-rowerowego na podbudowie wzmocnionej  z kruszywa naturalnego na odcinku od w/w ciągu do istniejącej drogi – ul. Wczasowej, z możliwością dojazdu pojazdów uprzywilejowanych, służb komunalnych i obsługi technicznej Urzędu Morskiego (długość – 200,0m, szerokość 8,0 m, powierzchnia ok. 1600m²) wraz z oświetleniem parkowym na całej długości trasy – instalacją 8 szt. lamp oświetleniowych z oprawami ledowymi;
  • wykonanie gruntowej ścieżki edukacyjnej – uporządkowanie istniejących wydeptanych ścieżek (długości 30,0 m, zmienna szerokość do 1,0 m, powierzchnia ok. 30 m²);
  • zabezpieczenie miejsc cennych przyrodniczo poprzez zastosowanie np. palisad drewnianych;
  • nasadzenia uzupełniające rodzimą roślinnością pod nadzorem Urzędu Morskiego w Słupsku i Nadleśnictwa Ustka;
  • wdrożenie jednolitego systemu informacji turystycznej poprzez wprowadzenie jednolitego oznakowania przebiegu ciągów pieszo-rowerowych i ścieżki edukacyjnej;
  • montaż tablic edukacyjno-informacyjnych (3 szt.) opisujących m.in. ekologiczną rolę klifu i lasu ochronnego (zlokalizowanego w pasie technicznym nabrzeża morskiego i na terenie uzdrowiska), ochronę przyrody, osobliwości okolicy, oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo, kierunków przebiegu tras edukacyjnych;
  • montaż elementów małej architektury z zastosowaniem materiałów naturalnych (np.: drewno, kamień) przy wytyczonych trasach edukacyjnych i trasie pieszo-rowerowej – np.: ławki – 15 szt., pojemniki na odpady – 15 szt., stojaki na rowery – 4 kpl. z sześcioma miejscami na rowery.

Zadanie 2 Zagospodarowanie terenu lasku przy Trakcie Solidarności

W ramach zadania planuje się realizację następujących działań:

  • wykonanie leśnych ścieżek edukacyjnych o nawierzchniach: gruntowych, z zastosowaniem geokraty z wypełnieniem tłuczniem kamiennym z maksymalnym wykorzystaniem istniejących wydeptanych ścieżek oraz wytyczenie nowych w miejscach nie kolidujących z istniejącym drzewostanem i niską roślinnością (łączna długość 640,0 m i zmienna szerokość do  1,5 m, powierzchnia ok. 960m²);
  • wykonanie ścieżki edukacyjnej okalającej wydmę o nawierzchni gruntowej/bądź z zastosowaniem geokraty z wypełnieniem tłuczniem kamiennym lub  z  drewna/deski (długość 170,0 m, zmienna szerokość do 2,0m, powierzchnia ok. 340m²);
  • zabezpieczenie miejsc cennych przyrodniczo poprzez zastosowanie np. palisad drewnianych;
  • nasadzenia uzupełniające rodzimą roślinnością pod nadzorem Nadleśnictwa Ustka;
  • wprowadzenie elementów małej architektury z zastosowaniem materiałów naturalnych (np.: drewno, kamień) przy wytyczonych trasach edukacyjnych – np.: ławki 15 szt., pojemniki na odpady – 15 szt.;
  • wdrożenie jednolitego systemu informacji turystycznej poprzez wprowadzenie jednolitego oznakowania przebiegu trasy ścieżek;
  • montaż tablic edukacyjno-informacyjnych (3 szt.) opisujących m.in. ekologiczną rolę klifu zlokalizowanego w sąsiedztwie i lasu ochronnego (lokalizacja na terenie uzdrowiska), ochronę przyrody, osobliwości okolicy, oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo, kierunków przebiegu tras edukacyjnych.

Zadanie 3 Zagospodarowanie terenu leśnego w rejonie ulic: Rybackiej i Wczasowej

W ramach działania przewiduje się realizację następujących działań:

  • wykonanie leśnych ścieżek edukacyjnych o nawierzchniach: gruntowych, z zastosowaniem geokraty z wypełnieniem tłuczniem kamiennym z maksymalnym wykorzystaniem istniejących wydeptanych ścieżek oraz wytyczenie nowych w miejscach nie kolidujących z istniejącym drzewostanem i niską roślinnością (łączna długość 1980,0 m, zmienna szerokość do 2,0 m, powierzchnia ok. 2970m²);
  • nasadzenia uzupełniające rodzimą roślinnością pod nadzorem Nadleśnictwa Ustka;
  • wykonanie ścieżki edukacyjnej okalającej wydmę w formie: ścieżki gruntowej lub z zastosowaniem geokraty z wypełnieniem tłuczniem kamiennym, drewnianego pomostu (długość 350,0 m, szerokość do 2,0m (powierzchnia ok. 700m²);
  • zabezpieczenie miejsc cennych przyrodniczo poprzez zastosowanie np. palisad drewnianych;
  • wykonanie punktu edukacyjnego w formie drewnianej wiaty/altany z siedziskami dla ok. 15 osób (ok. 30m² powierzchni rzutu);
  • montaż elementów małej architektury z zastosowaniem materiałów naturalnych (np.: drewno, kamień) przy wytyczonych trasach edukacyjnych i trasie rowerowej – np.: ławki – 20 szt., pojemniki na odpady – 20 szt., stojaki na rowery – 4 kpl. z sześcioma miejscami na rowery;
  • wykonanie ścieżki rowerowej o nawierzchni z kostki betonowej na podbudowie z naturalnego tłucznia  wzdłuż terenu lasu od rozwidlenia ul. Rybackiej w kierunku wsi Przewłoka oraz na odcinku od rozwidlenia  ul. Rybackiej wzdłuż drogi betonowej do skrzyżowania z ul. Wczasową (długość  500,0 m, zmienna szerokość do 2,0 m (powierzchnia ok. 1000 m²);
  • jednolity system informacji turystycznej poprzez wprowadzenie jednolitego oznakowania – tablice edukacyjno-informacyjne – 4 szt. opisujące m.in. ekologiczną rolę lasu, ochronę przyrody, osobliwości okolicy, oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo, kierunków przebiegu tras edukacyjnych.

Zadanie 4 Zagospodarowanie terenu przy „Jeziorku Seekenmoore”

W ramach zadania przewidziano realizację następujących działań:

  • wykonanie ścieżki edukacyjnej o nawierzchni z kruszywa naturalnego w obrzeżach betonowych (długość 190 m, zmienna szerokość od 1,5 m do 2,0 m, powierzchnia ok. 380m²);
  • wykonanie ścieżki edukacyjnej z drewna na palach po obwodzie stawku (długość 130,0 m, szerokość 1,5 m) wraz z pomostem widokowym drewnianym (długość ok. 15,0 m, szerokość ok. 1,5 m, powierzchnia ok. 217,5 m²);
  • wykonanie punktu edukacyjnego w formie drewnianej wiaty/altany z siedziskami dla ok. 15 osób (powierzchnia ok. 25-30m²);
  • montaż elementów małej architektury z zastosowaniem materiałów naturalnych (np.: drewno, kamień) przy wytyczonych trasach edukacyjnych– np.: ławki 10 szt., pojemniki na odpady – 10 szt., stojaki na rowery – 1 kpl. z sześcioma miejscami na rowery;
  • wdrożenie jednolitego systemu informacji turystycznej poprzez wprowadzenie jednolitego oznakowania przebiegu ścieżek edukacyjnych;
  • montaż tablicy edukacyjno-informacyjnej (1 szt.) opisującej m.in. ekologiczną rolę wydm i terenów leśnych, ochronę przyrody, osobliwości okolicy, oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo.

Zadanie 5 Zagospodarowanie terenu parku u zbiegu ulic: Wilczej i Kościelniaka

W ramach zadania planuje się realizację następujących działań:

  • wykonanie leśnych ścieżek edukacyjnych o nawierzchniach: gruntowych, z zastosowaniem geokraty z wypełnieniem tłuczniem kamiennym z maksymalnym wykorzystaniem istniejących wydeptanych ścieżek oraz wytyczenie nowych w miejscach nie kolidujących z istniejącym drzewostanem i niską roślinnością (długość 340,0 m, zmienna szerokość do 1,5 m, powierzchnia ok. 510 m²);
  • zabezpieczenie miejsc cennych przyrodniczo poprzez zastosowanie np. palisad drewnianych;
  • nasadzenia uzupełniające rodzimą roślinnością pod nadzorem Nadleśnictwa Ustka;
  • wykonanie punktu edukacyjnego w formie drewnianej wiaty/altany z siedziskami dla ok. 15 osób (ok. 30 m² powierzchnia rzutu);
  • wprowadzenie elementów małej architektury z zastosowaniem materiałów naturalnych (np.: drewno, kamień) przy wytyczonych trasach edukacyjnych i trasie pieszo-rowerowej – np.: ławki 10 szt., pojemniki na odpady – 10 szt., stojaki na rowery – 1 kpl. z miejscami na sześć rowerów;
  • wykonanie ścieżki pieszo-rowerowej o nawierzchni z kostki betonowej na podbudowie z naturalnego tłucznia po trasie wydeptanego szlaku, na odcinku łączącym drogę gruntową przy kompleksie leśnym od strony ul. Wilczej z istniejącą ścieżką rowerową i chodnikiem w ul. Kościelniaka (długość  230,0 m, szerokość do 4,0 m, powierzchnia ok. 920 m²);
  • wdrożenie jednolitego systemu informacji turystycznej poprzez wprowadzenie jednolitego oznakowania – tablice edukacyjno-informacyjne (2 szt.) opisujące m.in. ekologiczną rolę lasu, ochronę przyrody, osobliwości okolicy, oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo, kierunków przebiegu tras edukacyjnych.

Zadanie 6 Przebudowa istniejących dojść do plaży zachodniej zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie wydm

W ramach zadania zostaną zrealizowane następujące zadania:

  • wytyczenie dwóch połączeń – ciągu pieszego i rowerowego z kostki betonowej na podbudowie wzmocnionej z kruszywa naturalnego z istniejącą drogą kamienną – ul. Westerplatte (możliwość  dojazdu pojazdów uprzywilejowanych, służb komunalnych i obsługi technicznej Urzędu Morskiego) (długość ok. 250,0 i 270,0 m, szerokości zmienne ok. 5,0m, powierzchnia ok. 1150,0 m² i  1350,0 m²) wraz z oświetleniem parkowym;
  • zabezpieczenia przed wjeżdżaniem pojazdów samochodowych (poza pojazdami wymienionymi wyżej), parkowaniem, itp.;
  • zabezpieczenia terenów wydmowych przed ingerencją osób niepożądanych oraz przed zaśmiecaniem – np. poprzez wykonanie ogrodzenia z siatki, obłożenie wydmy faszyną;
  • stworzenie jednolitego systemu informacji turystycznej poprzez wprowadzenie jednolitego oznakowania – tablice edukacyjno-informacyjne opisujące m.in. ekologiczną rolę wydm i terenów leśnych, ochronę przyrody, osobliwości okolicy, oznakowanie miejsc cennych przyrodniczo;
  • wprowadzenie elementów małej architektury z zastosowaniem materiałów naturalnych (np.: drewno, kamień) przy wytyczonych trasach edukacyjnych i trasie pieszo-rowerowej – np.: ławki, pojemniki na odpady, stojaki na rowery.

Zadanie 7 Realizacja działań informacyjno-edukacyjnych

Koncepcja realizacji działań informacyjno-edukacyjnych przeznaczona jest dla uczniów szkół, ich rodzin, zainteresowanych mieszkańców i turystów. Zaproponowane działania stanowią innowacyjną metodę aktywizowania mieszkańców poprzez wdrażanie trzech typów działań:

  1. Działania plenerowe integrujące i uwrażliwiające uczniów szkół i mieszkańców:
    1. W oparciu o sporządzony Kalendarz Ekologiczny na terenie miasta organizowane będą: akcje sprzątania obszarów zielonych i plaż oraz sadzenia drzew (przy nadzorze Nadleśnictwa).
    2. Organizacja biegu „zachować dla pokoleń” – trasa wyznaczona przez ścieżki dydaktyczne łączące wschodnią i zachodnią część m. Ustka, biegi na orientację.
    3. Ustanowienie patronatów poszczególnych szkół wybranych obszarów cennych przyrodniczo.
    4. Realizowanie wspólnych działań z nadleśnictwem: poznawanie ekosystemu poprzez tworzenie ścieżek dydaktycznych na obszarze objętym projektem i tablice informacyjne omawiające zagadnienia przyrodniczo – leśne umieszczone na utworzonych ścieżkach dydaktycznych.
    5. Działania pobudzające wrażliwość, wyobraźnię i kreatywność uczniów szkół:
      1. Konkurs fotograficzny na okładkę zeszytu ekologicznego zawierającego Kalendarz Ekologiczny.
      2. Działania pobudzające młodzież szkolną i mieszkańców do aktywnych postaw obywatelskich i wyrabiających poczucie odpowiedzialności za posiadane wspólne dobro, jakim jest przyroda oraz promujące walory przyrodnicze Ustki:
        • Organizacja warsztatów przyrodniczych prowadzonych również przez pracowników Nadleśnictwa na ścieżkach dydaktycznych i/lub w Multicentrum szkolnym w SP1 w Ustce, tworzenie zielonych klas oraz kącików przyrodniczych w usteckich szkołach.
        • Przygotowanie aplikacji mobilnej o skarbach usteckiej przyrody oraz szlakach pieszych i rowerowych prowadzących przez obszary cenne przyrodniczo.

Nowopowstała infrastruktury pozwoli na zwiększenie udostępnienia w/w obszarów o 176 716 odwiedzin na rok dla turystów i mieszkańców. Powyższe efekty sprawią, że pojawi się odpowiedni potencjał do wykorzystania walorów przyrodniczych obu miast oraz stworzone zostaną warunki dla rozwoju rekreacji i usług uzdrowiskowych.

Rozwój wypoczynku oparty na aktywnych formach rekreacji umożliwi promowanie turystyki całorocznej, co w efekcie przyczyni się do wzrostu konkurencyjności miast. Efekty proj. przyczyniają się w dalszej kolejności do rozwoju gospodarczego. Sopotu i Ustki przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Realizacja przedsięwzięcia będzie wpływać na tworzenie oferty produktów markowych miast. W związku z tym oddziaływanie projektu będzie zwiększać atrakcyjność turystyczna Sopotu i Ustki wśród turystów, kuracjuszy i mieszkańców.

Data dodania

Autor Aleksandra Oskroba (Wydział Rozwoju Lokalnego i Integracji Europejskiej)