Przejdź do treści

Ustka

Ustecki Kalendarz wydarzeń

Wyszukiwarka wydarzeń

Wernisaż "Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki"

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Data:

Miejsce: Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a

Godzina: 18:00

Organizator: Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

Kategoria: Kulturalne

Wstęp: Wolny

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej zaprasza na otwarcie wystawy zrealizowanej w ramach rezydencji artystycznej Bogusława Bachorczyka pt.: "Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki".
Wstęp wolny

wernisaż
14.12.2017 / 18.00
wystawa
15.12.2017 – 14.01.2018
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a

Wystawa Bogusława Bachorczyka stanowi pokłosie jego projektu rezydencyjnego, jaki miał miejsce w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce na przestrzeni całego bieżącego roku. Krakowski artysta, bazując na obserwacjach i badaniach francuskiego botanika, antropologa i lingwisty – André-Georgesa Haudricourta, odniósł się do problematyki zależności pomiędzy człowiekiem oraz naturą. Bachorczyk podczas swojej kilkukrotnej bytności nad morzem skierował się do przedstawicieli lokalnej społeczności, zainteresowanych szeroko rozumianą florą. W grupie tej znaleźli się zarazem ci, którzy pielęgnują w domu własne rośliny doniczkowe, jak i ci, którzy spędzają swój wolny czas w przydomowych ogrodach. Artysta w swojej deklaracji wyjaśniał, że warto „spojrzeć na ogród jako świadectwo powiązań człowieka ze światem a zarazem obraz zależności wynikających z przyjętych doktryn moralnych i filozoficznych. Ogród stanie się tu momentem niwelującym granice między kulturą a naturą. Człowiek udomowił rośliny, a rośliny i ogród stworzyły mu dom. Są obecne w sztuce, nauce i religii. Naczynia, lampy, kwietniki, martwe natury i landszafty. Jedzenie, zioła magiczne, zioła lecznicze. Kiszonki, konfitury i tinktury. Perfumerie, oranżerie, warzywniaki. Rytuały, symbole, morfologia roślin i doktryny filozoficzne”.

Wystawa ma stanowić próbę przywołania realnego jak i fantazmatycznego miejsca spotkania człowieka z naturą, a zaprezentowane filmy i prace obiektowe – jak napisał artysta – „fastrygować” i scalać nasz „świat o historie, pamięć, kulturę, o tzw. nieswoje elementy, rozszerzyć go, dopełnić, wyreżyserować realną fikcję”. Warto dodać, że procedura „sklejania”, montowania i przemieszczania habitatu oraz habitusu człowieka – zarówno w swym materialnym jak i mentalnym wymiarze – niemal egzemplarycznie wpisuje się od lat w modus aktywności artystycznej Bogusława Bachorczyka, który od co najmniej dekady wytrawnie i nie bez przewrotnej zmysłowości „fastryguje” swoje dzieła, opowieści i miejsca. Na wystawie zostaną zaprezentowane m.in. zrealizowane w Ustce filmy oraz gliniane rzeźby i obiekty – przedmioty znalezione nad morzem, które artysta rekonfigurował i powiązał w nowe związki znaczeniowe.

Bogusław Bachorczyk (ur. 1969) – malarz, rzeźbiarz, rysownik, twórca multimedialny, kurator wystaw. Doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwent klasy rzeźby w Liceum Kenara w Zakopanym oraz Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP. Stypendysta Miasta Norymbergii, laureat Stypendium Józefa Czapskiego (wizyta studyjna we Francji). Jego dzieła były prezentowane na ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Bunkrze Sztuki, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Atak w Warszawie, Galerii ABC w Poznaniu, Galerii ASP w Gdańsku, Galerii Labirynt w Lublinie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanym. Jest autorem koncepcji i wykonawcą wieloletnich projektów twórczych, m.in. prowadzenie dziennika-szkicownika (od 1986 r.) i projekt „Pracownia Czysta 17” (od 2003 r.). W swojej sztuce, często prezentowanej w formie instalacji z elementami performansu, łączy różne media. Współpracuje z aktorami, tancerzami, poetami (jako ilustrator), jest także twórcą książek artystycznych. Podejmuje kwestie spuścizny po wielkich twórcach (Iwaszkiewicz, Siebald, Has, Rodczenko, Niżyński, Hasior). Interesuje go problematyka historii i czasu, tożsamości, indywidualnego odkrywania prywatnej przeszłości, bricolage i łączenie technik rzemieślniczych z nowoczesnymi mediami.