Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Zasady postępowania w czasie upałów

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Zasady postępowania w czasie upałów


  • Przebywaj wewnątrz pomieszczeń tak długo, jak to możliwe. Jeśli jest brak klimatyzacji, przebywaj na najniższym poziomie budynku, poza zasięgiem światła słonecznego.

  • Utrzymuj chłodne powietrze wewnątrz pomieszczeń poprzez stosowanie żaluzji w drzwiach i oknach.

  • Spożywaj zbilansowane, lekkie posiłki. Zrezygnuj z ciężkostrawnych potraw. Organizm skupiony na walce z wysoką temperaturą będzie miał problem z ich trawieniem. Najlepiej jeść dużo warzyw i owoców.

  • Regularnie pij duże ilości wody, najlepiej chłodnej wody mineralnej niegazowanej, co zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Osoby cierpiące na epilepsję oraz schorzenia serca, nerek lub wątroby, będące na nisko-wodnej diecie, oraz mające problemy z utrzymaniem płynów, powinny skontaktować się z lekarzem przed zwiększonym przyjmowaniem płynów.

  • Ogranicz przyjmowanie napojów alkoholowych. Mimo, że piwo i napoje alkoholowe zdają się zaspakajać pragnienie, to zazwyczaj powodują dalsze odwodnienie organizmu.

  • Ubieraj się w luźno dopasowane rzeczy, zakrywające możliwie największą powierzchnię skóry. Wskazane są stroje z naturalnych materiałów, takich jak len czy bawełna, najlepiej w jasnych kolorach. Lekka, o jasnych kolorach odzież, odbija ciepło i promieniowanie słońca oraz pomaga utrzymać normalną temperaturę ciała.

  • Noś okrycia głowy, które skutecznie będą chronić twarz i głowę przed nadmiernym nagrzaniem. Kapelusz, chustka czy czapka z daszkiem ochronią głowę przed przegrzaniem, a włosy przed przesuszeniem. Pamiętaj też o okularach z filtrem UV.

  • Unikaj zbytniego nasłonecznienia. Opalenizna spowalnia zdolność do samoczynnego chłodzenia się. Użyj środków ochrony przed promieniami słonecznymi o wysokim współczynniku skuteczności ochrony. Słońce jest najbardziej niebezpieczne w godz. 11-15. Unikaj wtedy wychodzenia z domu, a jeśli nie ma takiej możliwości, przebywaj jak najczęściej w cieniu. W tych godzinach szczególnie trzeba chronić dzieci i osoby starsze.

  • Unikaj skrajnych temperatur. Skok do zimnej wody prosto z leżaka może grozić szokiem termicznym, wejście do mocno klimatyzowanego pomieszczenia - przeziębieniem, a picie lodowatych napojów - infekcją dróg oddechowych.

  • Pamiętaj, że podczas upałów występuje zwiększone zagrożenie przeciwpożarowe. Przebywając w lesie, na podsuszonych łąkach czy ścierniskach, zachowaj szczególną ostrożność i staraj się nie zaprószyć ognia.

  • Nie zapominaj o zwierzętach – pamiętaj, aby Twoje zwierzaki miały zawsze zapewniony swobodny dostęp do chłodnej wody i przebywały w możliwie chłodnych pomieszczeniach. Pod żadnym pozorem nie zostawiaj zwierzęcia zamkniętego w samochodzie – temperatura rośnie w nim błyskawicznie i dla Twojego pupila może się to okazać zabójcze.

  • Skonsultuj się z lekarzem – jeśli cierpisz na choroby, który poradzi Ci, co konkretnie robić przy danych dolegliwościach. Osoby przyjmujące leki moczopędne mogą potrzebować odpowiednich preparatów, aby uniknąć odwodnienia. Z kolei osoby mające problemy z układem krążenia, żylakami czy kobiety w ciąży, mogą cierpieć z powodu opuchlizn, gdyż ciepło nasila problemy z krążeniem. Unikaj długiego stania czy chodzenia. Jeśli pojawi się już ciężkość nóg, opuchlizna, wtedy najlepiej położyć się w chłodnym miejscu, z uniesionymi nogami i odpocząć. Można też posmarować nogi żelem chłodzącym.

  • WZYWAJ POMOC – jeśli dojdzie do przegrzania organizmu, osoba ma suchą, gorącą skórę, dostaje drgawek, majaczy i/lub traci przytomność, niezwłocznie wezwij lekarza lub pogotowie (telefon: 112 lub 999). Do przybycia specjalistycznej pomocy, osobę przytomną należy położyć w chłodnym pomieszczeniu, na plecach, z nogami lekko uniesionymi, zdjąć ubranie, ochładzać ciało kompresami lub spryskiwać wodą w temperaturze 25-30 stopni oraz mierzyć jej temperaturę. Jeśli osoba traci przytomność należy położyć ją na boku, w pozycji bezpiecznej. Nie należy samodzielnie podawać żadnych leków.

Dzięki zastosowaniu się do powyższych wskazań na pewno znacznie łatwiej będzie nam przetrwać ciężkie upały. I choć po zimie jesteśmy spragnieni słońca i ciepła, to w te szczególnie gorące dni, lepiej zachować ostrożność, aby móc się później w pełni cieszyć latem w dobry zdrowiu i kondycji.


Data dodania

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij