W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij

Podsumowanie spotkań z dnia 8 listopada 2016 r. dotyczących konsultacji społecznych Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022.

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Protokół ze spotkań dotyczących konsultacji dokumentu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022.
 
   W dniu 8 listopada odbyły się spotkania konsultacyjne dotyczące projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022.
     Spotkania zostały przeprowadzone jednocześnie na obu obszarach rewitalizacji przez osoby reprezentujące Wykonawcę Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022 – firmę RESPUBLIC z Warszawy oraz przez osoby reprezentujące Centrum Integracji Społecznych w Ustce i Urząd Miasta Ustka.

Dla obszaru „e” spotkanie odbyło się w siedzibie Usteckiego towarzystwa Budownictwa Społecznego przy ul. Krótkiej 3. W spotkaniu brało udział 16 osób.  

Dla obszaru „j” spotkanie odbyło się w Przedszkolu Miejskim nr 3, przy ul Polnej 12. W spotkaniu brało udział 19 osób.

W poniższej tabeli przedstawiono postulaty dot. proponowanych zmian wraz z ich uzasadnieniem celowości wprowadzenia do Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Miasto Ustka na lata 2016-2022.

OBSZAR E

Lp.

Zapis w projekcie gminnego programu rewitalizacji, do którego zgłaszane są uwagi

Treść uwagi – proponowany zapis

Uzasadnienie zgłaszanej uwagi

 

Przyjęcie/ odrzucenie uwagi z uzasadnieniem

1.

Rozdział 12.3 SSR i MPR w Mieście Ustka


„W gminie Miasto Ustka obecnie nie planuje się zastosowania narzędzi, jakimi są Specjalna Strefa Rewitalizacji i Miejscowy Plan Rewitalizacji. Jednak dopuszcza się taką możliwość w procesie aktualizacji niniejszego dokumentu.”

Postulat o wydzielenie w jednostce „e” miejscowego planu rewitalizacji (MPR) oraz Specjalnej Strefy Rewitalizacji.

Zapisanie MPR w Gminnym Programie Rewitalizacji zagwarantuje bezpieczeństwo realizacji planów związanych z zagospodarowaniem terenu na cele społeczne.

Uwaga odrzucona

Uzasadnienie:

Zapisy o zagospodarowaniu terenu na cele społeczne są umieszczone w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, zatem nie jest zasadne by tworzyć MPR. (teren za blokami mieszkalnymi oraz w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych przeznaczonych na budowę CWMOR)

 2.

Str. 22 „W przypadku jednostki „e” warty podkreślenia jest fakt, że w dużej mierze osoby korzystające z pomocy społecznej zamieszkują budynek przy ul Grunwaldzkiej 39, gdzie zlokalizowanych jest 51 mieszkań socjalnych. W tym budynku znajduje się również ustecka noclegownia dla mężczyzn prowadzona przez Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta w Słupsku. W trakcje konsultacji społecznych podkreślone zostało, że kumulacja osób z problemami społecznymi i zagrożonych wykluczeniem społecznym negatywnie wpływa na otoczenie, ale także na sam proces socjalizacji i próby przeciwdziałania zidentyfikowanym sytuacjom negatywnym. Na obszarze brakuje również monitoringu, który zwiększałby poczucie bezpieczeństwa mieszkańców.”

Postulat relokacji noclegowni  -utworzenie schroniska

Problemem jest lokalizacja mieszkań socjalnych i noclegowni, skumulowanie ich w jednym miejscu źle wpływa na resztę otoczenia. Jest to bezpośrednim zagrożeniem dla młodzieży (deprywacja). Młodzież korzystająca z obiektów rekreacyjnych jest narażona na kontakty z osobami uzależnionymi, pod wpływem alkoholu. Polityka miejska powinna być nastawiona na zmniejszanie liczby miejsc noclegowych dla osób bezdomnych.

Uwaga częściowo przyjęta

Uzasadnienie:

W GPR należy wprowadzić działanie obejmujące rozwiązanie problemu kumulowania się negatywnych zjawisk w sąsiedztwie budynku noclegowni (mieszkań socjalnych) -bez wskazania konkretnego sposobu rozwiązania problemu, zostanie rozstrzygnięte na etapie szczegółowej analizy oraz szerokich dyskusji z mieszkańcami

3.

W dokumencie nie wyeksponowano braku świetlicy środowiskowej, której brakuje w sąsiedztwie budynków socjalnych.

Postulat utworzenia świetlicy sąsiedzkiej na obszarze jednostki „e” lub zagwarantowanie zajęć dla dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na środowisko, w którym zamieszkuje.

Funkcjonowanie świetlicy jest potrzebne w celu resocjalizacji środowisk skłonnych do zachowań patologicznych i przekazywania negatywnych wzorców społecznych.


Przy budynkach socjalnych obecnie brakuje miejsca dla dzieci i młodzieży, która znalazła się w trudnej sytuacji rodzinnej. Środowisko zamieszkiwania generuje negatywne wzorce do naśladowania. Ryzyko ich powielenia wśród młodych mieszkańców jest bardzo duże, dlatego powinno się skierować działania socjalizacyjne dla tej właśnie grupy. Obecnie świetlice środowiskowe są poza obszarem rewitalizacji. Należy opracować program resocjalizacji dla mieszkańców budynków socjalnych.

Uwaga przyjęta


4.

Rozdział 6.

Cele szczegółowe rewitalizacji oraz kierunki działań

W celach strategicznych i operacyjnych nie zwrócono uwagi na problem negatywnych konsekwencji obecności noclegowni oraz budynków socjalnych

Na etapie diagnozy wyraźnie zasygnalizowano, iż użytkownicy noclegowni oraz mieszkańcy budynków socjalnych źle wpływają na otoczenie, gdzie w bliskim sąsiedztwie są budynki użyteczności rekreacyjnej. Problem ten powinien mieć odzwierciedlenie w celach strategicznych lub operacyjnych.

Uwaga przyjęta

5.

Tabela 14. Projekty rewitalizacyjne w jednostce „e”.

Projekt Budowa Centrum Wsparcia Mieszkańców z Obszaru Rewitalizacji „e”–CWMOR

Przeniesienie noclegowni w inne miejsce, a w budynek który obecnie pełni funkcję noclegowni zagospodarować na cele społeczne. Wykorzystać istniejący już budynek na cele CWMOR i zrezygnować z budowy nowego budynku CWMOR. Noclegownię można wówczas przenieść w inne miejsce.

Koszty wybudowania nowego budynku mogą być wyższe niż przeniesienie noclegowni i adaptację budynku na nowe cele.

Uwaga odrzucona

Uzasadnienie:

Koszty budowy noclegowni i mieszkań socjalnych nie będą mogły być sfinansowane z funduszy UE, natomiast budowa CWMOR może ubiegać się o taką dotację

6.

Tabela 14. Projekty rewitalizacyjne w jednostce „e”.

Projekt: Usługi społeczne dla osób niesamodzielnych i ich opiekunów

„1. utworzenie międzysektorowego zespołu opieki (asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun środowiskowy, pielęgniarka środowiskowa, fizjoterapeuta, pracownik socjalny, itd.) i świadczenie usług w tym zakresie w miejscu zamieszkania.”

Utworzenie punktu rehabilitacji zamiast świadczenia usług w miejscu zamieszkania.


Czy z rehabilitacji będą korzystać tylko osoby z obszaru rewitalizacji?

brak

Uwaga odrzucona

Uzasadnienie:

Rehabilitacja osób w domu jest bardziej efektywna i dyskretna niż organizowanie punktu rehabilitacyjnego dla osób starszych. Rehabilitacja w domu, w znanym środowisku jest lepsza. Z rehabilitacji będą korzystać mieszkańcy obszaru rewitalizacji.


Uwagi ogólne dotyczące spraw istotnych dla mieszkańców jednostki „ e”, ale nie bezpośrednio treści dokumentu Programu:

1. Na ul. Rybackiej – znajduje się magazyn OSiR, należy podjąć się jego likwidacji (rejon oczyszczalni – uporządkowanie tego terenu).





OBSZAR J

p.

Zapis w projekcie gminnego programu rewitalizacji, do którego zgłaszane są uwagi

Treść uwagi – proponowany zapis

Uzasadnienie zgłaszanej uwagi

 

Przyjęcie/ odrzucenie uwagi z uzasadnieniem

1.

Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej

W ramach projektu zaplanowano przy ul. Polnej:

  • § przebudowę placów zabaw dla dzieci, wyposażenie w urządzenia rekreacyjno-sprawnościowe (montaż siłowni zew.) sprzyjające integracji różnych grup wiekowych. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa najmłodszych oraz wyposażenie placów zabaw w infrastrukturę odpowiednią dla potrzeb dzieci w wieku dwóch lat (lub poniżej).
  • § przebudowa altan śmietnikowych na śmietniki półpodziemne z wydzieleniem terenu zielonego na funkcje rekreacyjno-wypoczynkową wraz z montażem monitoringu,

 


Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej

W ramach projektu zaplanowano na obszarze „j”:

  • § przebudowę placów zabaw dla dzieci, wyposażenie w urządzenia rekreacyjno-sprawnościowe (montaż siłowni zew.) sprzyjające integracji różnych grup wiekowych. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa najmłodszych oraz wyposażenie placów zabaw w infrastrukturę odpowiednią dla potrzeb dzieci w wieku dwóch lat (lub poniżej).
  • § przebudowa altan śmietnikowych na śmietniki półpodziemne z wydzieleniem terenu zielonego na funkcje rekreacyjno-wypoczynkową wraz z montażem monitoringu,
  • § Stworzenie warunków do prowadzenia usług gastronomicznych na tym obszarze np. kawiarni


Rozszerzenie oferty na tym terenie przyciągnie więcej zainteresowanych oraz ożywi obszar, zapewni więcej form spędzania wolnego czasu i zintegruje mieszkańców

Uwaga przyjęta

2.

Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej

W ramach projektu zaplanowano przy ul. Polnej:

  • § przebudowę placów zabaw dla dzieci,

Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej

W ramach projektu zaplanowano:

  • utworzenie małej architektury, placów zabaw, boisk na całym obszarze, nie tylko na ul. Polnej

Mała ilość oraz zła lokalizacja placów zabaw na obszarze. Istniejące place są niedoposażone lub zaniedbane. Na placach gdzie są zainstalowane zabawki dla dzieci dochodzi do imprez alkoholowych, co sprawia, że miejsca te nie są odpowiednimi dla małych dzieci.

Brak boisk sportowych. Obecnie dzieci grają w piłkę przy ruchliwej ulicy -  zaadaptowany teren do powyższych celów powstałby po wyburzeniu dawnej tuczarni – pustostan przy ZGK

Uwaga przyjęta

3.

Wymiana oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne

Projekt obejmuje wymianę oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne na osiedlu przy ul. Polnej ok. 45 sztuk.


Wymiana oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne

Projekt obejmuje wymianę oświetlenia zewnętrznego na oświetlenie energooszczędne na osiedlu przy ul. Polnej jak również na terenie całego miasta

Wymiana oświetlenia na energooszczędne to problem całego miasta nie tylko ul. Polnej


Uwaga przyjęta

4.

Działania zmierzające do zmniejszenia poziomu wykluczenia mieszkańców obszaru

Do opisu przedsięwzięcia dodać, jako ostatni podpunkt:

Zwiększenie liczby policyjnych patroli pieszych, wprowadzenie profilaktycznych spotkań mieszkańców z dzielnicowymi w celu zgłaszania sytuacji problemowych, lepsze współdziałanie służb miejskich z policją,

Wymienione działania profilaktyczne zwiększą bezpieczeństwo na obszarze

Uwaga przyjęta

5.

Odnośnie działań zmierzających do zmniejszenia poziomu wykluczenia mieszkańców obszaru zapis w przedsięwzięciu:
Poprawa jakości życia mieszkańców przy ul. Wiejskiej

W ramach zaprojektowanego działania planuje się budowę 19 budynków, w których planowane jest 453 lokale socjalne wraz ze społeczną infrastrukturą – świetlicą zaadoptowanej na placówkę wsparcia dziennego.


Zmniejszenie liczby lokali socjalnych

Jeśli chcemy przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu, powinniśmy unikać kondensacji budownictwa socjalnego w jednym miejscu. Nie należy tworzyć  enklaw, poprzez które izoluje się biedniejszą część społeczeństwa. Rekomenduje się, aby budynki socjalne powstawały także w innych  częściach miasta.

Oprócz lokali socjalnych mają powstać mieszkania komunalne oraz mieszkania przeznaczone do sprzedaży na wolnym rynku. Problemem jednak jest tu liczba   planowanych mieszkań – 453, co przy łącznej liczbie ludności w jednostce „j” - 1171 osób, jest liczbą nie do przyjęcia. Przy tej dysproporcji zamiast niwelować problem wykluczenia społecznego zostanie pogłębiony.

Uwaga przyjęta


 – błąd w zapisach GPR dot. ilości budynków oraz mieszkań socjalnych – informacja została zweryfikowana – planuje się budowę 6 budynków mieszkalnych, w tym 63 lokale socjalne/komunalne


Poprawa jakości życia mieszkańców przy ul. Wiejskiej

W ramach zaprojektowanego działania planuje się budowę 19 budynków, w których planowane jest 453 lokale socjalne wraz ze społeczną infrastrukturą – świetlicą zaadoptowanej na placówkę wsparcia dziennego.

Oprócz budowy mieszkań zaadaptowanie części terenu na tereny rekreacyjno - sportowe z możliwością wyznaczenia miejsca na ognisko oraz plac zabaw dla dzieci

Ta propozycja wpisuje się w następujące przedsięwzięcia:

- Zagospodarowanie przestrzeni przyblokowej w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej

- Działania zmierzające do zmniejszenia poziomu wykluczenia mieszkańców obszaru

Uwaga przyjęta


5.

Zagospodarowanie terenów nad Słupią

Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej, dostępnej przestrzeni rekreacyjno-wypoczynkowej dla lokalnej społeczności. W ramach realizacji przedsięwzięcia planuje się podjęcie następujących działań:

  • Utworzenie siłowni wraz z placem zabaw
  • Utworzenie tras pieszo-rowerowych oraz ścieżek edukacyjnych nad Słupią
  • Wydzielenie i zagospodarowanie terenu na organizację wydarzeń lokalnych i zwiększenie liczby organizowanych imprez
  • Wyznaczenie miejsc dla wędkarzy, organizacja zawodów wędkarskich.

Zagospodarowanie terenów nad Słupią

Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej, dostępnej przestrzeni rekreacyjno-wypoczynkowej dla lokalnej społeczności. W ramach realizacji przedsięwzięcia planuje się podjęcie następujących działań:

  • Utworzenie siłowni wraz z placem zabaw
  • Utworzenie tras pieszo-rowerowych oraz ścieżek edukacyjnych nad Słupią
  • Wydzielenie i zagospodarowanie terenu na organizację wydarzeń lokalnych i zwiększenie liczby organizowanych imprez
  • Wyznaczenie miejsc dla wędkarzy, organizacja zawodów wędkarskich.
  • Umożliwienie na kolejnym etapie realizacji projektu wprowadzenie form rekreacji wodnej takich jak np. kajaki lub tramwaj wodny (do realizacji w przypadku, gdy rzeka Słupia spełni warunki wymagane dla danej inwestycji)

Rozszerzenie oferty rekreacyjnej o innowacyjne formy wypoczynku przyciągnie nowe grupy odbiorców z obszaru.

Uwaga przyjęta


Realizacja poszczególnych form rekreacji uzależniona będzie od możliwości technicznych, uwarunkowań środowiskowych oraz zaangażowania podmiotów prywatnych i lokalnej społeczności


Uwagi ogólne dotyczące spraw istotnych dla mieszkańców jednostki „ j”, ale nie bezpośrednio treści dokumentu Programu:
  1. Uczestnicy spotkania ocenili, że informacja o spotkaniach konsultacyjnych nie była wystarczająco skuteczna
  2. Informacja o przedsięwzięciach opisanych w projekcie programu rewitalizacji powinna być prezentowana na stronie internetowej Miasta podobnie jak tegoroczna informacja o budżecie partycypacyjnym.
  3. Brak opieki zdrowotnej - brakuje przychodni po tej stronie Miasta. Mieszkańcy obszaru proponowali aby Miasto wystosowało lobbing do samorządu województwa w tej sprawie.
      4. Mapa z granicami terenów do rewitalizacji (prezentowana podczas spotkania i w załączniku na stronie internetowej) powinna być przedstawiona w formacie pdf wysokiej rozdzielczości, aby była bardziej czytelna.









BIP MIASTA USTKA

Data dodania