Zapraszamy mieszkańców do zapoznania się z projektem tzw. Uchwały Krajobrazowej dla Ustki. Do 28 kwietnia 2020 r. można zgłaszać uwagi do projektu.
Mimo bardzo „chłonnej znaczeniowo” nazwy, dokument reguluje wyłącznie zasady dotyczące obiektów tj. tablice i urządzenia reklamowe (w tym szyldy), ogrodzenia oraz obiekty malej architektury.
PROJEKT UCHWAŁYPREZENTACJA ZAŁOŻEŃ
Celem uchwały jest dążenie do ochrony i wzmocnienia unikatowych walorów uzdrowiskowych Ustki, szczególnie Starej Osady Rybackiej i promenady nadmorskiej. Uznając wartość krajobrazu kulturowego miasta, chcemy podnosić jakość życia mieszkańców i atrakcyjność turystyczną Ustki poprzez prawidłowe kształtowanie ładu przestrzennego.
Dla zapewnienia profesjonalnej realizacji tych celów opracowanie uchwały zlecono, wybranemu w postępowaniu zamówienia publicznego, architektowi Bartoszowi Poniatowskiemu, z firmy „Projekt: Miasto” z Łodzi. Firma opracowała już analogiczne uchwały w Łodzi, Nysie i Cieszynie. Korzystając ze wsparcia pomorskiej firmy A2P2, przeprowadzono analizy krajobrazowe oraz waloryzację krajobrazu pod względem sytuowania i natężenia zjawisk reklamowych. Na tej podstawie powstały założenia uchwały, zgodne z polityką przestrzenną Miasta Ustka. Projekt dokumentu został poddany konsultacjom społecznym – jako dodatkowy element dialogu społecznego. Następnie rozpoczęto procedurę uzgodnień zewnętrznych, które zostały zakończone pomyślnie – uzyskano niezwykle istotne uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz pozytywną opinię Ministra Zdrowia). Obecnie uchwałę wyłożono do publicznego wglądu.
Czego w głównej mierze dotyczy prezentowana uchwała krajobrazowa?
- Zakres obejmuje całą Ustkę w granicach administracyjnych miasta, czyli tereny publiczne oraz tereny prywatne.
- Dokument zakłada obowiązek dostosowania istniejących reklam i szyldów w następującym okresie:
- reklamy – 1 rok od wejścia w życie uchwały,
- szyldów – 2 lata od wejścia w życie uchwały.
- Zasady obowiązują w równym stopniu wszystkich przedsiębiorców i właścicieli nieruchomości, przy czym na obiektach i obszarach zabytkowych przewiduje się dodatkowe ustalenia, lepiej chroniące krajobraz kulturowy.
- Przewiduje się ograniczenie liczby szyldów do dwóch na budynku, do dwóch na ogrodzeniu i do trzech wolnostojących (z dodatkowymi zasadami sytuowania).
- Maksymalny rozmiar powierzchni ekspozycyjnej reklamy - do 6m2 (z dodatkowymi ograniczeniami).
- Przewiduje się reklamę i szyldy sezonowe oraz tymczasowe o specjalnej treści – np. z możliwością sytuowania na plaży.
- Wprowadza się zakaz grodzenia plaży i jej fragmentów.
UWAGI do projektu uchwały można składać do dnia 28 kwietnia wyłącznie droga mailową na adres::
bom1@um.ustka.pl oraz papierowo na adres urzędu. Wyłożenie odbywa się w dniach od 24.03.2020 r. do 14.04.2020 r. w siedzibie Urzędu Miasta w Ustce, ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3, 76-270 Ustka – w związku z ogłoszoną na terenie kraju epidemią i wprowadzonymi ograniczeniami w pracy Urzędu -
prosimy o wcześniejsze umówienie wizyty: 59 8154 322.
DYSKUSJA PUBLICZNA zaplanowana została na dzień 14 kwietnia 2020 r. w sali 101 Urzędu Miasta w Ustce o godz. 17.00. Zastrzega się zmianę terminu, włącznie z odwołaniem spotkania, w przypadku sytuacji kryzysowej lub wprowadzenia procedur ochronnych, w związku z potrzebą ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19. Decyzja zostanie zakomunikowana drogą elektroniczną na stronie www.ustka.pl oraz poprzez System Miejskiego Powiadamiania SMS, a także na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta Ustka.