W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij
Aktualności

Przebudowa portu w Ustce.

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
Dlaczego przebudowa jest tak ważna? Ustecki port pełni głównie funkcję rybacką, część nabrzeży wykorzystywana jest przez wojsko, przy pomostach pływających Zarząd Portu prowadzi małą marinę jachtową, możliwa jest także realizacja funkcji przeładunkowej.
Obecny stan falochronów jest katastrofalny. Zostały one zbudowane w XIX wieku, zgodnie z dostępną w tamtym czasie technologią i wiedzą. Podjęte w latach 80-tych działania w celu wzmocnienie nabrzeży miały znaczący wpływ na pogorszenie warunków falowania. Poprzez zabetonowanie falochronów i zasypanie ich gwiazdoblokami  zniszczono system rozprężania fal przy wejściu do portu.
Zgodnie z analizami i badaniami Urzędu Morskiego w Słupsku, port z uwagi na zły stan techniczny infrastruktury, może być w każdej chwili wyłączony z eksploatacji ze względu na możliwość zaistnienia katastrofy budowalnej na odcinku falochronów – czytamy na stronie Urzędu. Brak zabezpieczenia wnętrza portu przed falowaniem sztormowym wyłącza z eksploatacji niemal połowę nabrzeży.  Zresztą skutki silnych wiatrów, które co roku nawiedzają Ustkę, znamy wszyscy. Port przestał być bezpiecznym miejscem postoju dla ok. 150 jednostek, które dziś cumują w nim na stałe.
Mając świadomość tych potrzeb, ale i zagrożeń, Miasto od początku wspierało modernizację portu, mimo iż nie jest to zadanie samorządowe. W 2015 roku przygotowano wstępną koncepcję modernizacji. Powstawała ona w wyniku spotkań około 15-osobowej grupy reprezentującej usteckich rybaków i żeglarzy, którzy wskazali potrzeby kierunki rozwoju portu. 16 lipca 2015 roku odbyła się publiczna prezentacja zagospodarowania terenów pod przyszły port, na którą zaproszono mieszkańców. Przygotowana koncepcja uzyskała także pozytywną opinię Komisji Budżetowo-Gospodarczej Rady Miasta Ustka. Następnie prace kontynuowano w zespole, w którym zasiadali przedstawiciele użytkowników portu, Urzędu Morskiego, Miasta Słupsk, Starostwa Powiatowego i Miasta Ustka. W rezultacie tych przygotowań złożony przez Urząd Morski wniosek otrzymał dofinansowanie unijne.
Skala modernizacji podyktowana jest przede wszystkim bezpieczeństwem rybaków, żeglarzy i jednostek turystycznych, które na co dzień stacjonują w usteckim porcie. Przygotowano ją zgodnie z analizą obecnego stanu nabrzeży, potrzebami użytkowników i dzisiejszymi możliwościami technologicznymi. Port w takiej formie będzie przede wszystkim bezpiecznym miejscem schronienia w czasie sztormów.
Jego przebudowa przyniesie także nowe możliwości, związane z rozwojem turystyki morskiej. Obecnie do naszej mini-mariny przypływa około 500 jachtów w ciągu sezonu, a każdego roku ta liczba się zwiększa. Coraz więcej właścicieli jednostek żaglowych jest zainteresowanych rezydowaniem w usteckim porcie na stałe. Zaplanowana modernizacja portu to olbrzymia szansa na powstanie w nim mariny żeglarskiej z prawdziwego zdarzenia, odpowiadającej potrzebom dzisiejszej turystyki morskiej. Zarząd Portu Ustka przygotował już jej koncepcję (zobacz koncepcję_pdf).
Podstawowa funkcja portu nie może się zmienić – będzie to nadal port rybacki, zresztą środki na jego modernizację zostały pozyskane z unijnego Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze, co oznacza, iż inwestycja musi być skierowana na poprawę bezpieczeństwa rybaków. Pozostałe funkcje, które cały czas istnieją w obecnym porcie – tj. turystyka, handel i wojsko, pozostaną aktywnościami dodatkowymi.
Dla naszych gości port jest ogromną atrakcją. Miejscem, którego nie mają w swoich miejscowościach. Plaża zachodnia z pewnością nadal pozostanie spokojniejszą alternatywą dla głośniejszej części wschodniej. Przebudowa obejmie ok. 300-metrowy odcinek przy obecnym drugim molo – mniej więcej do wejścia z okolicy bunkrów. Jest to ok. 7% długości plaży, jaką w okresie sezonu zarządza Miasto Ustka. Ogółem plaże w granicach miasta mają ok. 4 km długości. Straszenie dziś „zniknięciem” plaży zachodniej jest niczym nieuzasadnione.
Do obaw zgłaszanych przez niektórych mieszkańców, że rozbudowany port ograniczy możliwości turystyczne Ustki i zabierze nam plażę zachodnią, odnosimy się ze zrozumieniem. Mamy jednak świadomość, że niepokoje towarzyszą wszystkim zmianom. Gdyby nie odwaga mieszkańców XIX. wiecznej Ustki do dziś byłaby ona maleńką rybacką wioską. Gdyby nie powstała tu stocznia, wielu z nas nie byłoby ustczanami. Ustka jest wciąż rozwijającym się miastem. Jej nadmorskie położenie to walor, dzięki któremu miasto może tętnić życiem przez cały rok. Być miejscem, w którym chce się wypoczywać, bo przecież nigdy nie będziemy miejskim molochem, ale także żyć: uczyć się, pracować i starzeć. Rozbudowa portu to także szansa na poprawę infrastruktury drogowej w naszym mieście. Obecne władze miasta mówią zdecydowane TAK nowym możliwościom. Jedną z nich jest zrównoważony rozwój usteckiego portu.
Link do prezentacji Urzędu Morskiego w Słupsku nt. modernizacji portu:
 

Data dodania

Autor Eliza Mordal (Rzecznik)

Pozostałe aktualności więcej >

Już niebawem nadejdzie Majówka, czas, który w Ustce wypełniony będzie radością, kwiatowym urokiem i różnorodnymi wydarzeniami.

więcej >

19 kwietnia 2024 roku odbył się VIII Ustecki Konkurs Poezji Śpiewanej „Bursztynowe Nuty Poezji” organizowany przez Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.

więcej >

Przedstawiamy podsumowanie kadencji Jacka Maniszewskiego, w okresie od lipca 2021 r. do kwietnia 2024 r.

więcej >

Kalendarz wydarzeń więcej >